Selecteer een pagina

Waar de meeste ondernemers zich richten op intenties zetten voor 2020 en strategische plannen uitwerken voor het nieuwe jaar, creëer ik rust en ruimte door even heel praktisch aan de slag te gaan met mijn bedrijf en alles op orde te maken om een mooie start te maken met mijn nieuwe plannen voor 2020. Tegelijkertijd maak ik de koppeling naar mijn intenties en doelen. 

Ik geef je 5 praktische tips voor ondernemers om het jaar goed af te sluiten.

Hoe is het met je inbox? Na een webinar en een cursus “lege inbox methode” nog steeds een chaos? Het geeft mij altijd een gevoel van 5 kg lichter als mijn inbox goed opgeruimd is en ik alles nog eenvoudig en snel terug kan vinden. Zakelijk heb ik alles goed op orde, maar privé moet er nog even wat gebeuren. 

Aan de slag met je email

Mijn eerste tip is: Plan 3 uur in je agenda nog voor het einde van het jaar en ruim die email op. Maak mappen bijvoorbeeld per klant of project en sleep alles erin. Selecteer op afzender dat gaat een stuk sneller. Maak ook een map archief overige. Waar je wat bulk in kan slepen, voor mail die je niet weg wilt gooien, maar wat ook niet echt in een map past. 

Kom je facturen tegen, sla ze meteen op in je map inkomende facturen en geef ze een heldere naam. Een voorbeeld mijn telefoonrekening is altijd iets onverklaarbaars met nummers. Ik geef de naam 1 telfort jan 2019. Met de nummers ervoor zie ik in 1 oogopslag of alles compleet is. 

Bureaublad & Mappen structuur

Hoe ziet je bureaublad eruit? Bij mij is dat een verzameling van documenten en ik ruim dit 1 keer in de twee weken op. Ik adviseer je om er even 1 uur voor te gaan zitten en er mee aan de slag te gaan. 

Mijn tweede tip: Ik raad je aan met duidelijke mappen te werken. Voor elk jaar heb ik een bedrijfsmap en daar zitten o.a. de klantenmappen in. De mappen van mijn huidige klanten van 2019 kunnen mee naar 2020. Oude klanten blijven in de oude map. In mijn bedrijfsmap van 2020 maak ik mappen aan als:

  • Inkomende facturen
  • Uitgaande facturen
  • Overeenkomsten
  • Klanten
  • Omzetbelasting
  • Blogs
  • De map huisstijl neem ik mee uit mijn oude map. 

Contracten, overeenkomsten en facturen

Als de mappen goed staan, zet ik in elke map 1 document klaar, let op dat je dit jaar naast het jaartal ook je BTW nummer aanpast. Als ondernemer heb je een nieuw BTW nummer gekregen en deze moet je vermelden op je factuur en overeenkomsten. Dit is een klusje van 30 minuten als je even focus houdt. 

Website

Kijk ook nog even praktisch naar je website. Neem een uur om hier goed door heen te gaan. Vermeld daar ook je nieuwe BTW nummer en pas je algemene voorwaarden daar ook aan. Klopt je adres nog, telefoonnummer? Werken alle optin formulieren nog goed? Heb je calendly gekoppeld check nog even of je beschikbaarheid goed staat. En vraag eventueel nieuwe referenties op. Ik doe dit zelf tegenwoordig via LinkedIn en dan vraag ik of ik de referentie ook op mijn website mag plaatsen. 

Financiën. 

Mijn laatste tip: Ik heb al mijn inkomsten en uitgave in 1 overzicht staan. Het document van 2019 kopieer ik en maak ik leeg. Alle bestaande klanten staan erin en ik maak ruimte voor nieuwe klanten. Stel mijn intentie is in totaal 3 klanten op jaarbasis erbij. Dan maak ik drie extra regels aan in mijn excel sheet. Hierdoor zet ik meteen de intentie dat ik de regels wil vullen. En door mijn gedachten te sturen is het veel eenvoudiger om die drie nieuwe opdrachtgevers aan te trekken. 

Als je alles hebt langsgelopen, bedenk dan eens goed, hoe op orde was je? En wat is je intentie voor 2020 met betrekking tot de organisatie binnen je bedrijf? Een goed opgeruimd en gestructureerd bedrijf geeft een licht gevoel en ruimte waardoor je meer focus kan houden op bijvoorbeeld je strategische plannen. Ik vind het trouwens leuk om te horen of mijn tips je hebben geholpen en wat je bevindingen waren. 

Geniet van de laatste mooie weken van 2019 op naar 2020! 

Groeten van,